Guide – Få svenskt tangentbord efter ROM-uppdatering

Nu finns det en guide på bloggen hur man installerar en Custom ROM på din Xperia (guiden finns Här)

Men när man har gjort det, så är hårdvarutangentbordet inte på svenska. Så om du trycker på ÅÄÖ kommer det andra bokstäver och symbloer.

För att kunna ändra det måste man ändra på en sak i mobilens register.

Här kommer en guide:

  • Det fösta du ska göra är att installera Total commander på din mobil. Har du inte det kan du ladda ner det Här
  • När du installerat det ska du starta det, och gå till rooten av mobilen
  • Där ska du gå in på \\Plugins / registry / HKLM / HARDWARE / DEVICEMAP / KEYBD.

Screen05

  • Sen ska du öppna CurLang
  • När du har öppnat den filen ska du välja Hex
  • Där ska du skriva 41D istället för det som står.
  • Sen trycker du på OK och startar om mobilen så har du svenska på tangentbordet.

Screen06

10 svar

  1. hejsan, jag köpte en beganad xperia x1 för drygt en månad sen. Då fungera det felfrityt och jag blev nöjd med den. Men igår hände något med den. Tangentbordet slutade fungera och touchen blev värdelös, så när jag VÄL kom in på menyen så gick jag in i inställningar och ändrade så skärmen blev liggande. Men tangentbordet fungerar fortfarande inte. Är det någon som vet hur jag ska göra?

  2. tjjaaa Laffe skit bra grejjer du lägger ut 😀 men jag har ett litet problem och det e att när jag har ändrat så att åäö ska funka på tangent bordet så gör den inte det 😦 snälla du kan la hjälpa mig?? min msn e dj_canabix@hotmail.com snälla adda mig och hjälp mig

  3. Denna är det som inte fungerar!
    Det fösta du ska göra är att installera Total commander på din mobil. Har du inte det kan du ladda ner det Här

    • Du kan trycka på texten Här i inlägget så kommer du till posten där du kan ladda ner Total Commander

  4. Tackar å bockar!!!

  5. Ser bra ut och fungerar OK. Hur får man ett T9-tangentbord med svenskt ”lexikon” att fungera på WM 6.5.
    Fungerar det med SIPchange som jag hade till min WM 6.1?

    • Det flesta program som funkar till 6.1 funkar till 6.5. Alla som jag har testat funkar med 6.5 i alla fall.

      SIPchange har varit installerat i en ROM jag har haft, så då borde det funka 😉

      • Hrj laffe jag behöver din hjälp jag har en englesk rom fick svensk tangent medtotal commander,men jag får inga svensk lexicon till exempel med smsarna
        har installerat sip change men det gjorde ingenting.
        tack för hjälpen.

  6. länken ”HÄR…” fubkar inte…? 🙂

    • Vilken av dom?… 😉

Kommentera

