Få tillbaka garantin efter du har flashat med en Custom ROM

När du flashar din Xperia med en Custom ROM så försvinner garantin på den.

Men som jag skrev när jag gjorde guiden till det så finns det ett sätt att få tillbaka garantin, och guiden till det kommer här.

 

OBS! Jag har inte testat detta själv för jag har inte behövt, men jag vet flera stycken som har gjort det. Så det funkar.

—————————————————————————————————————————

Det fösta du ska göra är att lägga in original-ROM:en. Alltså den officiella.

Så här gör du:

 

  • Det fösta du måste göra är att ladda ner original-ROM:en.  Det kan du göra Här
  • Kopiera filerna i mappen till en tom mapp på din dator
  • Gör som när du flashar en custom-ROM.

Sen när du startar mobilen ska du ha vanliga officiella Windows Mobile 6.1 för Xperia.

—————————————————————————————————————————

Har du lagt in en custom-radio på mobilen måste du lägga in en original-Radio också! (detta måste man göra för sig, så om du bara har gjort det jag har skrivit om här på bloggen kan du ignorera detta)

—————————————————————————————————————————

Nästa du ska göra är att lägga in Stock-SPL. Då kommer inte mobilen att kunnas flashas med en Custom-ROM utan att göra en Hard-SPL först.

  • Först ska du ladda ner Stock-SPL. Det gör du Här. Packa upp innehållet i mappen till en tom mapp på datorn.
  • Sen måste du ladda ner Hard-SPL-paketet om du inte redan har det.  Det kan du ladda ner Här. Packa upp innehållet i datorn till en tom mapp på datorn.
  • Öppna ” X1_HardSPL.exe” på datorn, men tryck inte på next. Fortsätt alltså inte flashningen. När du startar X1_HardSPL.exe så packas det upp massa filer i mappen där filen låg i, och de behöver man komma åt.
  • Kopiera RUU_Signed.nbh från mappen där du kopierade filen från ruusigned_072stockspl.rar.
  • Klistra in RUU_Signed.nbh i mappen där du la  X1_HardSPL.exe, skriv över filen som redan är där.
  • Sen fortsätter du flashningen som vanligt, samma som du gjorde när du gjorde Hard-SPL.

För att sedan se att allt gick bra kan du gå in i bootloader-läget (stäng av mobilen och tryck in volym ner och power-knappen). Där ska det stå 0.72.0000 och inte 0.72.OliNex som det stod när du hade flashat med Hard-SPL.

—————————————————————————————————————————

När detta är färdigt har du fått tillbaka din garanti på din Xperia X1!

13 svar

  1. Konstigt har testat typ alla 6.5 roms men nu går jag tillbaka til 6.1, det är nog den enda romen som är snabb nog för de behov jag behöver, de 6.5 romen som finns har fortfarande en bit kvar och gå man vill ju ha en snabb telefon, kolla responsen på iphone som suger :O, den fina responsen har man med 6.1 instalerar den nu så får se hur det känns med 6.1 igen 😛

    • konsigt, det står inte 0.72.00 utan 0.78.00 på min lilla randiga skärm ingen skillnad e det där lr?

      • Tror inte att det ska vara nån skillnad…

  2. Hej!

    Det löste sig, jag har nu den senaste officiella mjukvaran, vad jag nu skulle behöva är om någon som ännu inte har installerat hard-spl eller lekt med telefonen kan skriva ner faktan som visas i enhetsinformation som man ser om man går in i ”inställningar” ”System” och ”Enhetsinformation… Det skulle uppskattas jätte mycket.
    Jag vill vara 100% säker på att inte min garanti försvinner, jag har ju två års kvar och den vill man ju inte förlora… 🙂

    MVH

  3. tja tja.. jag vet inte riktigt vart jag borde ställa frågan..
    men jag frågar den här.. =)
    jag kan inte få outlook express att sammarbeta med activesync så att jag kan synca till exempel kontakter, anteckningar och sånt..
    när jag försöker ”bocka” i de rutorna för att göra det så står det fortfarande att jag måste installera outlook..
    finns det något uppenbart jag missat??

    • Det fick jag förut på min dator också.
      Det verkar som man måste ha ett mailprogram som Active Sync stöder. Funkade inte för mig med Outlook Express heller

    • Hej, en fråga…

      Jag installerade infinite, pure windows 6.5 på min xperia x1.

      Jag vill tillbaka till den svenska 6.1 men jag upptäckte att den här romen uppdaterade min radio till 1.14.25.55 och jag kommer inte ihåg vad jag hade innan…

      Vad ska jag göra? Spelar det någon större roll om jag lämnar in den på service?? Tar de bort min garanti?

      • Hmm… Du kan kolla på XDA om det står något om det. Jag har aldrig hållit på med Radion så jag vet inte vad originalen är…

        Om de får reda på att du har gjort något med den så finns det chans att de säger att du gjort felet, eller att du inte får någon garanti

        • Tack för svaret, efter att jag installerade den svenska backup romen så fick jag radio 1.10.25.18

          Men nu har jag stött på problem, jag försökte att installera stock spl 0.72 men jag fick error connection 260… vad ska jag göra ??

  4. Fungerade kanonbra!

    • Va bra 🙂

  5. Underbart!!
    nu ska jag sytra upp WM 6.5

    många tack =)

  6. Tack så mycket för denna guiden

Kommentera

